Icke-Motoriska symtom

Sömnproblem

Det är mycket vanligt att man sover dåligt när man har Parkinsons sjukdom.  Vanliga problem är svårigheter att somna, täta uppvaknanden och en känsla av att aldrig känna sig utsövd – tillsammans kallas dessa besvär för insomni.

Andra sömnproblem är REM-sömnstörning och myrkrypningar i benen (restless legs). Även trötthet under dagen är vanligt förekommande. Man får heller inte glömma att risken för sömnproblem ökar med åldern för alla människor. REM-sömnstörning (REM sleep behaviour disorder, RBD) är en sömnstörning som innebär att kroppens muskler inte slappnar av under REM-sömnen (drömsömnen) så att man agerar ut sina drömmar. Drömmarna är ofta otäcka och våldsamma. Det är viktigt att berätta för sin läkare om man tror att man har en REM-sömnstörning eftersom det finns effektiv behandling att få.

Sömnproblemen kan antingen bero på de förändringar i hjärnan som sjukdomen ger upphov till eller på symtom som stelhet och smärta, men de kan också vara en biverkning av anti-Parkinson-behandlingen. Dessutom kan ett flertal andra besvär ha negativ inverkan på sömnen. Även ångest och depression ökar risken för sömnproblem.

En god nattsömn är särskilt viktigt för den som har Parkinsons sjukdom, eftersom nivåerna av olika signalämnen – inklusive dopamin – byggs upp under sömnen. Sömnen stärker dessutom immunförsvaret samt motverkar stress, värk, muskelstelhet och depression.

Om man inte själv kan komma till rätta med sina sömnproblem finns det hjälp att få genom sjukvården. Grunden för att rätt vård ska kunna ges är en fullständig beskrivning av symtomen. Då kan det vara bra att använda en sömndagbok, där man skriver ned när man gick och lade sig, när man somnade, hur man sovit under natten och hur man sedan fungerat under dagen.

Tips för bättre sömn

  • Ha ett tyst, mörkt och svalt sovrum (15-18 grader)
  • Ha en bra säng
  • Undvik hunger vid sänggåendet. Smörgåsar på sängbordet som är lätta att äta, kan hjälpa till att somna om.
  • Undvik kaffe, te, coca-cola och energidryck sex timmar före sänggående.
  • Gå inte till sängs utan att vara sömnig.
  • Ligg inte kvar i sängen om du inte kan sova. Gå upp och göra någonting i stället.
  • Regelbundna kvällsrutiner som att lägga sig vid samma tidpunkt oavsett om det är vardag eller helg, är bra.
  • Gå upp vid samma tid hur dåligt du än har sovit.
  • Korta tupplurar på max 30 minuter under dagen är acceptabelt.
  • Undvik arbete eller TV-tittande i sängen.
  • Ett stort glas vatten före sänggående kan hjälpa mot muskelkramper som ofta drabbar personer med Parkinson på sena natten. Stretcha innan sänggående för att töja ut förkortade muskler.
  • Ät mindre av söt och fet mat, liksom starka kryddor strax före sänggåendet.
  • För att kunna sova på natten måste man ha varit riktigt vaken och aktiv på dagen. Undvik dock fysisk aktivitet strax före sänggåendet.
  • Ägna minst en kvart om dagen åt dig själv, åt att göra något kul. Tacka inte nej till vänner bara för att du har sovit dåligt. Umgänge och en rolig fritid kan ge en positiv kick och öka balansen i ens liv, vilket är bra för sömnen.
  • Om man har svårt att vända sig i sängen på grund av stelhet, kan lakan eller nattkläder av blankt material exempelvis satäng, underlätta vändningen.