Västernorrland

Välkommen till Parkinson Medelpad!

Parkinson Medelpad är en lokalavdelning till länsföreningen Västernorrland, under Parkinsonförbundet.

Parkinson Medelpads verksamhet inriktas mot att socialt och fysiskt aktivera medlemmarna genom att anordna intressanta medlemsmöten och trevlig underhållning. Föreningen avser att fortsätta att ordna samtalsgrupper, anhörigträffar, körsång/röstvård, boxning, utflykt och/eller studiebesök samt julfest med mera. Alla ska känna sig delaktiga och välkomna i föreningen.

Till Parkinson Västernorrlands sida

E-post: medelpad@parkinsonforbundet.se

Mona Creutziger, ordförande, telefon: 070-663 42 46

Karin Höiby, vice ordförande, telefon: 070-6070840

Yngre Parkinson
Maria Lilja,
telefon 070-2144598

Våra aktiviteter

• Västernorrland

"Hoppfull" dag i Västernorrland

I likhet med vad som skedde runt om i vårt land, torsdag  11 april, uppmärksammades självfallet även Parkinsondagen i Västernorrland, i både Härnösand, Sollefteå, Sundsvall och Örnsköldsvik.

Medlemsmöten

Vi träffas en gång i månaden för trevlig samvaro med fika, underhållning/föreläsning, lotteri med mera.

Samtalsgrupp för kvinnor med Parkinson

Samtalsgrupp för kvinnor med Parkinson. Träffar utan anhöriga. Vi bjuder på fika. Vi ses följande onsdagar: 24/1, 14/2, 13/3, 3/4, 24/4, 15/5 och 5/6.

Nyhet! Bordtennis

I samarbete med Ortvikens Pingisklubb kan vi erbjuda bordtennis-pingis träning, med start 16 januari.

Parkinsonboxning

Parkinsonboxning i samarbete med Sundsvalls boxningsklubb. Vi startar måndagen den 15 januari.

Parkinsång - röstträning

Kom och sjung med oss och träna din röst. Gun East leder vår röstträning och kör.

Mera LIV - för lugnt inre välmående

Övningarna syftar till att uppnå ett inre stressbefriat lugn och motverka hjärntrötthet. Du kan delta hemifrån eller via storbildskärm på Vuxenskolan.

Styrelsemöten

Parkinson Medelpads styrelse träffas på Vuxenskolan Torggatan 4, studierum 1. Måndagarna: 15/1, 26/2, 25/3, 29/4, 20/5 och 10/6

• Ordförandekonferensen 2024

Parkinsonförbundets ordförandekonferens hölls i år den 4-5 maj på Knistad herrgård, strax norr om Skövde.

Publiceringsdatum: 17 maj 2024

• Världsparkinsondagen 11 april 2024

Den 11 april firas Världsparkinsondagen till minne av läkaren James Parkinson, som var den förste att beskriva det neurologiska tillstånd som senare fick namnet Parkinsons sjukdom. Runt om i landet uppmärksammas dagen på olika sätt.

Publiceringsdatum: 11 april 2024

• Parkinsonförbundet i Läkemedelsverkets patient- och konsumentråd

Parkinsonförbundets ordförande Eva-Lena Jansson och generalsekreterare Jenny Lundström har efter ansökan beslutats att väljas in i Läkemedelsverkets patient-och konsumentråd.

Publiceringsdatum: 27 februari 2024

• Gula tulpaner med blå bakgrund

Parkinsonförbundet lämnar remissyttrande om läkarintygets betydelse

Parkinsonförbundet lämnar remissyttrande på Betänkandet av Utredningen om läkarintygets betydelse i sjukpenningärenden (SOU 2023:48) − Rätt förutsättningar för sjukskrivning.

Publiceringsdatum: 21 februari 2024

Gula tulpaner med blå bakgrund

Bli medlem

Hos förbundet och våra föreningar får du råd och tips samt utbildning om sjukdomen, om mediciner och behandlingsprinciper som är viktiga för dig i ditt fortsatta samarbete med vården.

Bli medlem

Flera människors händer lagda på varandra

Stöd oss

Du kan stödja vår verksamhet på olika sätt. Du kan ge en gåva och du kan bli medlem i förbundet.

Ge en gåva