Gula tulpaner med blå bakgrund
Västra Sverige

Välkommen till Parkinson Västra Sverige!

I vår förening får du träffa personer som befinner sig i samma situation som du. Du får information och råd om sjukdomen och behandlingsprinciper. Vårt mål är att visa att vi kan, och att vi gör mycket själva för att leva ett aktivt liv trots Parkinson.

Adress: Storgatan 53, Göteborg (ingång från gården)

Kontaktperson: Svante Omnéus

Telefon: 0728-88 15 83 (även sms)

E-post: gbg@parkinsonforbundet.se

Kommande aktiviteter

• Västra Sverige

Öppet hus - drop in

2 maj 2022, kl 11:00 - 13 juni 2022, kl 11:00
    Föreningslokalen, Storgatan 53, Göteborg

Varje måndag har vi öppet hus klockan 11.00-14.00 i lokalen på Storgatan 53.

Om vår förening

Parkinsonföreningen Västra Sverige är den första  föreningen i landet för parkinsonsjuka och deras anhöriga.  Den startade 1985 och året efter bildades Parkinsonförbundet, även detta i Göteborg. Professor Göran Steg, Göteborg,  (1927–2010) är föreningens grundare. Det var också han som tecknade Parkinsonförbundets logotyp.

Det hela började i mycket liten skala, då kansliet fick rum i en skokartong hemma hos någon, till en riktigt stor föreningen, som idag är en av av de största i Sverige.

Glädjen var stor då föreningen fick råd att ordna en alldeles egen liten lokal. Vi växte ur den lilla lokalen och flyttade in på Storgatan 53, på markplanet.

Genom att ha en egen lokal har vi möjlighet att erbjuda många olika aktiviteter från tidigt på dagen till sena kvällen. Dessutom har vi förmånen att ligga mycket centralt med både bussar, spårvagnar och flexlinjen alldeles in på knuten.

Medlemmar

Medlemsantalet för Västra Sverige ligger runt 600 medlemmar, men då det finns cirka 3000-4000 personer med Parkinsons sjukdom i regionen arbetar vi intensivt för att synas och höras och för att få flera medlemmar. Ju fler vi är desto större genomslagskraft får vi hos politiker och regionen.

Parkinsonlinjen

Du som har Parkinson eller är närstående kan prata med andra i samma situation. Den som svarar har tystnadsplikt.

Ring 08-666 20 77

Måndag och onsdag kl. 19-21
Tisdag och torsdag kl. 10-12

Gula tulpaner med blå bakgrund

Bli medlem

Hos förbundet och våra föreningar får du råd och tips samt utbildning om sjukdomen, om mediciner och behandlingsprinciper som är viktiga för dig i ditt fortsatta samarbete med vården.

Bli medlem

Flera människors händer lagda på varandra

Stöd oss

Du kan stödja vår verksamhet på olika sätt. Du kan ge en gåva och du kan bli medlem i förbundet.

Ge en gåva