En rabatt med lila tulpaner
Gävleborg

Välkommen till Parkinson Gävleborg!

Parkinson Gävleborg är en av 24 länsföreningar inom Parkinsonförbundet och vi har idag ca 340 medlemmar. Vi arbetar med en decentraliserad organisation med fyra föreningar och en lokal grupp på olika platser inom Gävleborgs län. På så sätt når vi enklare ut till våra medlemmar

Vi arbetar för att du som har Parkinsons sjukdom och du som är anhörig ska få stöd och känna gemenskap. Vi verkar för att öka kunskaperna om sjukdomen. Vi tillvara tar våra medlemmars intressen genom kontakter med HSO, landsting, kommunpolitiker och andra beslutsfattare samt bevakar remisser i vårdfrågor. Vi håller oss informerade om nyheter inom forskningen som vi delger våra medlemmar. Genom oss får du möjlighet att träffa andra människor i samma sits som du själv.

Kontaktperson: Lars-Erik Häggblom,
ordförande

E-post: haggblom.larserik@gmail.com

Vi anordnar olika aktiviteter för att förbättra och/eller bibehålla hälsa och rörlighet samt för att främja gemenskap med övriga medlemmar genom t ex bassängträning, parkinsongympa, gymträning, sittgympa, boulespel, bowling och utflykter.

• En kvinna sitter på en parkbänk och tittar bort

Mera LIV - lugnt inre välmående

Mera LIV - Lugnt inre välmående vänder sig i första hand till dig som har drabbats av hjärntrötthet, stroke eller Parkinsons sjukdom. Men även till närstående. Alla kan delta, vi anpassar övningarna för dig. Kom som du är.

Publiceringsdatum: 10 november 2022

• En person som tränar boxning framför tv:n

Digital boxningsträning

Narva Boxningsklubb erbjuder tränarledd träning via Zoom. Kontakta Narva BK Stockholm, Hans Lindahl, ordförande eller Jenny Lundberg, tränare.

Publiceringsdatum: 06 oktober 2022

• Riksförbundet

Yngre Parkinsonträffen september 2022

Nätverket Yngre Parkinson träffades på Värmdö helgen 2-4 september. Det blev tillfälle till social samvaro, intressanta föreläsningar och aktiv fritid.

Publiceringsdatum: 06 september 2022

• Eva-Lena Jansson

Den ojämlika sjukvården drabbar personer med Parkinsons sjukdom

I dagens Sverige får personer med Parkinsons sjukdom inte tillgång till den vård och behandling som de har rätt till.

Publiceringsdatum: 06 maj 2022

Kommande aktiviteter

• Gävleborg

Boxningsträning

14 november 2022, kl 09:30 - 21 december 2022, kl 09:30
    Taekwondos lokal, Södermalms torg, Gävle

Parkinsonföreningen tränar boxning flera dagar i veckan. Kom och var med!

Parkinsonlinjen

Du som har Parkinson eller är närstående kan prata med andra i samma situation. Den som svarar har tystnadsplikt.

Ring 08-666 20 77

Måndag och onsdag kl. 19-21
Tisdag och torsdag kl. 10-12

Gula tulpaner med blå bakgrund

Bli medlem

Hos förbundet och våra föreningar får du råd och tips samt utbildning om sjukdomen, om mediciner och behandlingsprinciper som är viktiga för dig i ditt fortsatta samarbete med vården.

Bli medlem

Flera människors händer lagda på varandra

Stöd oss

Du kan stödja vår verksamhet på olika sätt. Du kan ge en gåva och du kan bli medlem i förbundet.

Ge en gåva