Vy över Nybroviken i Stockholm

Välkommen till Parkinson Stockholm!

Parkinson Stockholm är Parkinsonförbundets största länsförening. Vi har drygt 1500 medlemmar som bor i Stockholms län.

I vår förening får du träffa personer som befinner sig i samma situation som du. Du får information och råd om sjukdomen och behandlingsprinciper. Vårt mål är att visa att vi kan, och att vi gör mycket själva för att leva ett aktivt liv trots Parkinson.

Adress: Nybrokajen 7, 3 trappor (hiss)

Öppet: tisdag-torsdag klockan 10-15

E-post: info@parkinsonstockholm.se

Aktuellt i vår förening

• Gula tulpaner med blå bakgrund

Årsmöte

Medlemmarna i Parkinson Stockholm kallas till årsmöte torsdag 29 februari klockan 17.00. ABF-huset, Sveavägen 41, Stockholm.

Besök vår hemsida

Stockholmföreningen har en egen
hemsida. Där finns all information
om våra olika aktiviteter, praktiska
länkar med mera.

Du hittar vår hemsida här.

• Parkinsonförbundet i Läkemedelsverkets patient- och konsumentråd

Parkinsonförbundets ordförande Eva-Lena Jansson och generalsekreterare Jenny Lundström har efter ansökan beslutats att väljas in i Läkemedelsverkets patient-och konsumentråd.

Publiceringsdatum: 27 februari 2024

• Gula tulpaner med blå bakgrund

Parkinsonförbundet lämnar remissyttrande om läkarintygets betydelse

Parkinsonförbundet lämnar remissyttrande på Betänkandet av Utredningen om läkarintygets betydelse i sjukpenningärenden (SOU 2023:48) − Rätt förutsättningar för sjukskrivning.

Publiceringsdatum: 21 februari 2024

• Parkinsonförbundet lämnar remissvar på betänkande om arbetsskadeförsäkringen

Parkinsonförbundet har lämnat remissyttrande på Arbetsskadeutredningens betänkande om förändringar i arbetsskadeförsäkringen. (SOU 2023:53, En ändamålsenlig arbetsskadeförsäkring för bättre ekonomisk trygghet, kunskap och rättssäkerhet).

Publiceringsdatum: 18 januari 2024

• Öppen föreläsning – från diagnos till avancerad behandling

För att öka kunskapen om såväl Parkinson som avancerad behandling så har förbundets ledning, i samarbete med länsföreningarna, påbörjat en föreläsningsserie som startade i Örebro den 7 november.

Publiceringsdatum: 21 november 2023

• Ultraljudsbehandling

Fokuserat ultraljud med ledning av magnetresonanstomografi (MRgFUS) är en engångsbehandling som orsakar vävnadsdöd med hjälp av värme. Metoden används mot tremor som alternativ till DBS i exempelvis Danmark och Finland, men inte i Sverige. Svenska riktlinjer saknas och därför belyses nu frågan i en rapport från Region Skåne.

Publiceringsdatum: 20 november 2023

Parkinsonlinjen

Du som har Parkinson eller är närstående kan prata med andra i samma situation. Den som svarar har tystnadsplikt.

Ring 08-666 20 77

Måndag och onsdag klockan 19-21
Tisdag och torsdag klockan 10-12

Gula tulpaner med blå bakgrund

Bli medlem

Hos förbundet och våra föreningar får du råd och tips samt utbildning om sjukdomen, om mediciner och behandlingsprinciper som är viktiga för dig i ditt fortsatta samarbete med vården.

Bli medlem

Flera människors händer lagda på varandra

Stöd oss

Du kan stödja vår verksamhet på olika sätt. Du kan ge en gåva och du kan bli medlem i förbundet.

Ge en gåva