Västernorrland

Utbildning av informatörer i Västernorrland

Har vi chans på Er... var den frågeställning vi blev inspirerade att ställa av våra engagerade kursledare Karin Höiby och Mona Creutziger vid upptaktsträffen, fredag 2 februari för oss blivande informatörer i  Västernorrlands län vad avser Parkinsons sjukdom.

Deltagarna kom från dels Härnösand, dels Sollefteå och dels Örnsköldsvik.

Informatörer

Syftet med den nu inledda informatörsutbildningen är att vi ska erbjuda vårt kunnande och inte minst våra livserfarenheter. Dels som personer med Parkinson och dels som anhöriga, både till hemtjänsten och äldrevården i de fyra aktuella kommunerna Härnösand, Kramfors, Sollefteå och Örnsköldsvik och knyta kontakter med exempelvis politiker, verksamhetsansvariga, enhetschefer genom att då ställa frågan "Har vi chans på Er?"

Inledningsvis vid upptaktsträffen berättade Karin Höiby informativt om erfarenheterna från Medelpad av nämnda informatörsinsatser samt givetvis, avnjöts gott fika!

Det handlar således att vi - helt kostnadsfritt - inom ramen för exempelvis, del av en APT - ArbetsPlatsTräff - alt. annat mötesforum på ett informativt sätt ska fokusera på Parkinsons sjukdom för att på så sätt komplettera den kunskap/den kompetens berörda medarbetare inom hemtjänsten och/eller äldrevården redan har om Parkinsons sjukdom.

Informatörsutbildningen fortsätter nu med månadsvisa, ortsvis genomförda digitala träffar den 4 mars, 4 april resp. 6 maj, alla dagar mellan kl. 13.30-14.30, där vi kommer att tillvarata/utgå från bland annat Staffan Råbergs bok "Hjärna Parkinson" resp. Parkinsonförbundets bok/häfte  "Parkinsons sjukdom" samt inte minst det informativa "uppslagsverket",  "Parkinson från A till Ö."

Text: Lennart Moberg

Foto: Mona Creutziger