"Ett slag för hälsan" Boxningsträning för dig med Parkinson

Eskilstuna boxningsklubb har hösten 2023 startat en grupp med boxningsträning, som vänder sig till personer med diagnosen Parkinson eller annan neurologisk diagnos, under ledning av Eva Albäck.

Boxning är en av de mest krävande sporterna. Här ska man kombinera balans, smidighet, koordination, reaktion, snabbhet, kondition samtidigt som det ställs stora krav på mental närvaro.

Det finns forskning som visar att personer som har Parkinson och tränar boxning mår bättre och i vissa fall nått tillfälliga förbättringar i sitt hälsotillstånd och också fördröjt sjukdomsutvecklingen.

Träningen där du nu kan delta i vid Eskilstuna Boxningsklubb kommer att vara allsidig och motsvara den träning som övriga boxare också deltar i.  Det finns mycket erfarenheter av att boxningsträning tränar kroppens förmåga att koordinera, röra sig med god balans, sträcka ut armar/ben, snabbt reagera, utöva god timing, tänka strategiskt etc. alltså saker som alla är positiva inte bara för personer med Parkinson.

”Jag har tidigare erfarenhet av taekwondo och började med boxning för ett och ett halvt år sedan. Jag har steg 1 utbildning i boxning och går just nu en ledar-/tränarutbildning genom SISU. Boxning är den idrott som utmanat mig mest genom sin allsidighet. Genom den utmanar du dig på den nivå där du befinner dig. Samtidigt möter du andra, lär av dem och har roligt tillsammans.”   // Eva Albäck

Tid, plats och kostnad

Tid: Torsdagar klockan 10.30-11.30

Plats: Munktellarenan, Verkstadsgatan 5,  Eskilstuna

Kostnad: De som har diagnos får handskar och annat material utan kostnad men betalar medlemsavgift till klubben 100:- Avgiften gäller 2023 och fram till sommaren 2024.

Boxningslokalen Eskilstuna

Är du intresserad eller vill du veta mer? Kontakta: