Västernorrland

"Hoppfull" dag i Västernorrland

Publiceringsdatum: 18 april 2024

I likhet med vad som skedde runt om i vårt land, torsdag  11 april, uppmärksammades självfallet även Parkinsondagen i Västernorrland, dels i Härnösand och dels i Sollefteå.

På båda orterna - i Härnösand - respektive i Sollefteå - genomförde Parkinsonföreningen Härnösand - Kramfors - Sollefteå aktuella arrangemang i samarbete med Studieförbundet Vuxenskolan.

Skylt utanför lokalen

I Sollefteå bjöd föreningen in till smarrigt fika, iordningställt av vår styrelsekollega Inger Lind Sjöberg samt samvaro utifrån den digitala föreläsningen vilka våra kollegor i Parkinson Skåne så förtjänstfullt anordnat emedan föreningens arrangemang i Härnösand började redan kl. 11.00.

Personer som hoppar

En vas med tulpaner

Program för dagen

Temat för förmiddagens dialogsamtal i Härnösand var "Att leva ett värdigt liv med Parkinsons sjukdom" vilket startade direkt efter "hoppet" vilket genomfördes exakt kl. 11.04.

Deltagarna hoppar

Hoppet åtföljdes av visning av en film med fokus på Parkinsons sjukdom vilken Region Västerbotten i samverkan med Parkinson Västerbotten producerat - allt i syfte för att alla deltagare vid vår dag skulle få en likartad plattform att stå på vad avser just Parkinsons sjukdom.

Inbjudna gäster till dagen i Härnösand var politiskt förtroendevalda respektive tjänstepersoner verksamma inom Region Västernorrland, såväl som inom Härnösands kommun.

Inledare till det angelägna dialogsamtalet var ett flertal av föreningens medlemmar, anhöriga och personer med Parkinson.

Bland andra medverkade Margit Viklund - föreningens tidigare ordförande - med ett såväl intressant som engagerande inspel utifrån rollen som anhörig till en närstående person med Parkinson, boende på ett av kommunens äldreboenden.

Marigt Viklund föreläser

I sammanhanget kom vi som förening med ett erbjudande då vi - utifrån den tidigare omnämnda filmen, under höstterminen 2024 kommer att erbjuda all hemtjänst, alla äldreboenden och KomVux (undersköterskeutbildningen) i vår kommun medverkan på APT:n., (arbetsplatsträffar) och lektioner inom Komvux medverkan om Parkinsons sjukdom, medverkan från oss medlemmar i vår förening, personer med Parkinson och anhöriga. Detta erbjudande möjliggörs genom en nu pågående utbildning för blivande informatörer vilken vår länsförening initierat till.

Krister McCarthy

En professionell sammanfattning av förmiddagen - ja, hela dagen för den delen, skrevs av Torgny Jarl, numera pensionerad geriatriker och ledamot i Regionens Hälso- och sjukvårdsnämnd.

Torgny Jarl och Pia Lundin

Omnämnas kan att medverkan i dialogsamtalet därtill skedde av Cristina Grönroos, präst i Svenska kyrkan i Härnösand, vilken utifrån sin roll som präst berörde "Hoppet" - då utifrån ett existentiellt perspektiv.

Christina Grönroos

Mellan förmiddagens dialogsamtal och eftermiddagens digital föreläsning från Lund avnjöts en lättlunch bestående av landgångar, smakfulla och mättande!

Landgångar

Eva Falk och Margit Viklund

Fikabröd

Knappt hann lättlunchen klaras av - vi hade mycket att samtala om utifrån förmiddagens angelägna dialogsamtal - innan den mycket intressanta digitala föreläsningen från Akademiska Föreningen i Lund startade upp med Lisa Kirsebom - för övrigt sommarboende i vårt vackra län - tog vid!

Avbrott skedde under eftermiddagen för välsmakande kaffe inklusive gott fikabröd, bland annat chokladbollar och citronmuffins, vilka någon av våra medlemmar så påpassligt liknade vid dagens dos av "Madopark Quick!"

Och självklart tog vi avslutningsvis del av hoppet vilka våra kollegor i Lund genomförde med bravur!

Text: Lennart Moberg

Foto: Lena Nordin (Härnösand), Inger Lind Sjöberg (Sollefteå)