Här hittar du nyheter och aktuell information.

• Världsparkinsondagen 11 april 2024

Den 11 april firas Världsparkinsondagen till minne av läkaren James Parkinson, som var den förste att beskriva det neurologiska tillstånd som senare fick namnet Parkinsons sjukdom. Runt om i landet uppmärksammas dagen på olika sätt.

• Parkinsonförbundet i Läkemedelsverkets patient- och konsumentråd

Parkinsonförbundets ordförande Eva-Lena Jansson och generalsekreterare Jenny Lundström har efter ansökan beslutats att väljas in i Läkemedelsverkets patient-och konsumentråd.

• Gula tulpaner med blå bakgrund

Parkinsonförbundet lämnar remissyttrande om läkarintygets betydelse

Parkinsonförbundet lämnar remissyttrande på Betänkandet av Utredningen om läkarintygets betydelse i sjukpenningärenden (SOU 2023:48) − Rätt förutsättningar för sjukskrivning.

• Parkinsonförbundet lämnar remissvar på betänkande om arbetsskadeförsäkringen

Parkinsonförbundet har lämnat remissyttrande på Arbetsskadeutredningens betänkande om förändringar i arbetsskadeförsäkringen. (SOU 2023:53, En ändamålsenlig arbetsskadeförsäkring för bättre ekonomisk trygghet, kunskap och rättssäkerhet).

• Öppen föreläsning – från diagnos till avancerad behandling

För att öka kunskapen om såväl Parkinson som avancerad behandling så har förbundets ledning, i samarbete med länsföreningarna, påbörjat en föreläsningsserie som startade i Örebro den 7 november.

• Ultraljudsbehandling

Fokuserat ultraljud med ledning av magnetresonanstomografi (MRgFUS) är en engångsbehandling som orsakar vävnadsdöd med hjälp av värme. Metoden används mot tremor som alternativ till DBS i exempelvis Danmark och Finland, men inte i Sverige. Svenska riktlinjer saknas och därför belyses nu frågan i en rapport från Region Skåne.

• Parkinsonförbundet lämnar remissyttrande om läkemedelslagstiftning

Parkinsonförbundet lämnar remissyttrande på EU:s läkemedelslagstiftning, det så kallade läkemedelspaketet.

• Förbundet lämnar ett remissyttrande om bättre tillgång till hälso- och sjukvård

Parkinsonförbundet har lämnat remissyttrande på Ds 2023:23: Uppdrag att möjliggöra bättre tillgång till hälso- och sjukvård i hela landet genom främjande av etablering i glesbygd.

• Anhörigwebbinarium

Torsdag 12 oktober sände Parkinsonförbundet ett digitalt seminarium för förbundets anhörigmedlemmar. Webbinariet spelades in och kan ses här.

• Eva-Lena Jansson

Öppet brev till Hjärnfondens styrelse

Den 11 september valde jag att skriva ett öppet brev till Hjärnfonden med anledning av deras annonsering via Google. Det öppna brevet publicerades på min Facebook-sida, det mejlades till Hjärnfonden och Svensk Insamlingskontroll för 90-konton. Bakgrunden till mitt öppna brev var att jag fått återkommande rapporter om medlemmar med flera som hört av sig med frågor om minnesgåvor till Parkinsonfonden.

• Nordiskt möte i Helsingfors

Det årliga mötet i Nordiskt Parkinsonråd hålls den 5-7 september i Helsingfors. Nordiskt Parkinsonråd är ett samarbete mellan de nordiska parkinsonföreningarna, som organiserar och arbetar för personer med Parkinsons sjukdom och deras anhöriga. Nordiska Parkinsonrådet består av: Sverige, Danmark, Finland, Norge, Island och Färöarna.

• En grönfärgad neuron

Lewykroppsdemens kan upptäckas innan symtom

Lewykroppssjukdom är den näst vanligaste formen av neurodegenerativa hjärnsjukdomar efter Alzheimer sjukdom. En forskargrupp från Lund universitet visar nu att sjukdomen, med hjälp av ett ryggvätskeprov, kan upptäckas innan symtom. Deras fynd visar också att nedsatt luktförmåga är starkt kopplat till Lewybodysjukdom redan innan andra tydliga symtom hunnit utvecklats.

• Eva-Lena Jansson

Parkinson, politik och pingis

Onsdagen den 28 juni arrangerar Parkinson Gotland ett medlemsmöte med Parkinsonförbundets ordförande Eva-Lena Jansson.

• Riksdagsseminarium om hjärnan

Parkinsonförbundet deltog i en stor sammankomst tillsammans med övriga patientorganisationer i Riksdagens andrakammarsal för att diskutera förslaget ”En plan för hjärnan”.

• Gula tulpaner med blå bakgrund

Världsparkinsondagen 11 april

Parkinson Skåne direktsände Världsparkinsondagen från aulan i Skånes universitetssjukhus. Seminariet spelades in och kan ses här.

• Bli en vassare patientföreträdare - gå Funktionsrätt Sveriges patientföreträdarutbildning

Patientföreträdarutbildningen har tagits fram av Funktionsrätt Sverige och syftar till att få fler och kunniga patientföreträdare som kan företräda Funktionsrätt Sverige, sina egna organisationer och andra patientgrupper på nationell, regional och lokal nivå.

• Ur Parkinsonjournalen

Jag lever ett bra liv trots Parkinson

Det tog lång tid, hela tre år innan Lenah Thuresson fick diagnosen Parkinsons sjukdom. Det var år 2009 och hon jobbade då som skolchef i Alvesta och hade det väldigt stressigt på jobbet. Hennes höger och vänster hand fungerade inte tillsammans. Hon trodde att hon drabbats av utbrändhet.

• Möte med äldre- och socialförsäkringsministern

Parkinsonförbundets ledning har haft ett konstruktivt möte med äldre- och socialförsäkringsminister Anna Tenje.

• Teuta, Jenny och Eva-Lena framför en bild på Bengan Johansson.

Handbollslegendaren Bengt "Bengan" Johansson hedrades i Halmstad

Parkinsonförbundet var inbjudet och deltog på plats vid VM-repet i handboll när Sverige mötte Serbien i en landskamp den 9 januari i Halmstad. Landkampsmatchen var en hyllningsmatch som spelades i Halmstads arena till handbollslegendaren Bengt ”Bengan” Johanssons ära.

• Ur Parkinsonjournalen

Statligt vårdansvar utreds

– Alla ska ha samma tillgång till god vård oavsett var i landet man bor. Det säger Acko Ankarberg Johansson (KD), Sveriges nya sjukvårdsminister, i en intervju med Parkinsonjournalen.

• En medicinburk med uthällda tabletter
    Ur Parkinsonjournalen

Läkemedelsförsäkringen omfattar inte alla läkemedel

Var noga när du hämtar ut din parkinsonmedicin på apoteket. Om du har otur kan du erbjudas en ersättningsmedicin som inte omfattas av läkemedelsförsäkringen. Det var vad som hände Marianne Zedigh.

• Socialstyrelsen uppdaterar riktlinjerna

Forskningen om multipel skleros och Parkinsons sjukdom går framåt, och nu uppdaterar Socialstyrelsen de nationella riktlinjerna.