En rabatt med röda tulpaner
Södra Älvsborg

Välkomment till Parkinson Södra Älvsborg!

I vår förening får du träffa personer som befinner sig i samma situation som du. Du får information och råd om sjukdomen och behandlingsprinciper. Vårt mål är att visa att vi kan, och att vi gör mycket själva för att leva ett aktivt liv trots Parkinson.

Kontaktperson: Pehr-Olof Gunnarsson

E-post: pehrolofg@hotmail.com

Flera människors händer lagda på varandra

I nöd och lust - samtalsgrupp för dig som är anhörig

Vi träffas sju onsdagar, varannan vecka under hösten. Vi umgås och samtalar om livet som anhörig. Varje träff kommer att ha ett tema som vi utgår ifrån i våra samtal.

Tre händer som håller i varandra

Samtalscirkel för kvinnor med Parkinson

Vi träffas vid sju tillfällen under hösten och pratar och umgås. Vi ses varannan onsdag. Utöver att prata kommer vi även att prova på lite aktiviteter tillsammans.

En kaffekopp uppifrån med en smiley ritad i skummet

Café Parkinson

Ett enkelt sätt att komma in i föreningen och lära känna andra medlemmar och anhöriga är att delta i våra caféträffar. Här finns också möjlighet att tillsammans planera för kommande aktiviteter. Café Parkinson, tisdagar klockan 15:00 på Studieförbundet Vuxenskolan Borås. (För att läsa mer klicka på länken i rubriken).

Dans för dig med Parkinson

Vi tränar balans, rytm, koordination och styrka med hjälp av dans. Torsdagar klockan 11.00-12.00 på Studieförbundet Vuxenskolan i Borås. (För att läsa mer klicka på länken i rubriken).

Kommande aktiviteter

Finns inget att visa för tillfället.

• Utredning föreslår stärkt stöd till anhöriga

Parkinsonförbundet har genom vice förbundsordförande Monica Vikingsson och generalsekreterare Jenny Lundström deltagit i hearing och lämnat förslag till den särskilda utredaren och tidigare departementsrådet Gunilla Malmborg till kommittédirektivet inför utredningen: Stärkt stöd till anhöriga till långvarigt sjuka och allvarligt sjuka.

Publiceringsdatum: 18 september 2024

• Ur Parkinsonjournalen

Det är viktigt att alla får växa!

Frida Karlsson fick Parkinson i 20-årsåldern. För henne fungerar medicinerna så bra att hon ibland glömmer att ta dem. Frida är aktiv i flera föreningar, bland annat som ordförande i Parkinsonförbundets styrelse.

Publiceringsdatum: 17 september 2024

• Ordförandekonferensen 2024

Parkinsonförbundets ordförandekonferens hölls i år den 4-5 maj på Knistad herrgård, strax norr om Skövde.

Publiceringsdatum: 17 maj 2024

• Världsparkinsondagen 11 april 2024

Den 11 april firas Världsparkinsondagen till minne av läkaren James Parkinson, som var den förste att beskriva det neurologiska tillstånd som senare fick namnet Parkinsons sjukdom. Runt om i landet uppmärksammas dagen på olika sätt.

Publiceringsdatum: 11 april 2024

Parkinsonlinjen

Du som har Parkinson eller är närstående kan prata med andra i samma situation. Den som svarar har tystnadsplikt.

Ring 08-666 20 77

Måndag och onsdag kl. 19-21
Tisdag och torsdag kl. 10-12

Gula tulpaner med blå bakgrund

Bli medlem

Hos förbundet och våra föreningar får du råd och tips samt utbildning om sjukdomen, om mediciner och behandlingsprinciper som är viktiga för dig i ditt fortsatta samarbete med vården.

Bli medlem

Flera människors händer lagda på varandra

Stöd oss

Du kan stödja vår verksamhet på olika sätt. Du kan ge en gåva och du kan bli medlem i förbundet.

Ge en gåva