Utredning föreslår stärkt stöd till anhöriga

Publiceringsdatum: 18 september 2024

Parkinsonförbundet har genom vice förbundsordförande Monica Vikingsson och generalsekreterare Jenny Lundström deltagit i hearing och lämnat förslag till den särskilda utredaren och tidigare departementsrådet Gunilla Malmborg till kommittédirektivet inför utredningen: Stärkt stöd till anhöriga till långvarigt sjuka och allvarligt sjuka.

Utredaren har nu lämnat sitt betänkande: Stärkt stöd till anhöriga − Ett mer ändamålsenligt stöd till barn och vuxna som är anhöriga, SOU 2024:60.

Utredningen föreslår bland annat:

·         att Socialnämnden ska erbjuda kontakt till anhöriga som behöver särskilt stöd,

·         att innebörden av begreppet direkt stöd till anhöriga förtydligas i socialtjänstlagen,

·         att stödet till barn som är anhöriga förtydligas både inom socialtjänsten och hälso- och sjukvården,

·         vissa åtgärder som ska öka kunskaperna om hur barn, som är anhöriga, kan uppmärksammas när socialtjänstens handlägger ärenden och i hälso- och sjukvårdens verksamheter,

·         åtgärder för hur skolpersonal kan få ökade kunskaper om barn som är anhöriga,

·         att genomförandet av den befintliga hälso- och sjukvårdslagstiftningen för barn som anhöriga bör följas upp nationellt och att effekterna analyseras och

·         att barn som är anhöriga inkluderas i den nationella anhörigstrategin.

Dessutom föreslår utredaren att regeringen bör anslå ytterligare medel till anhörigorganisationer för att de i ökad utsträckning ska kunna besvara frågor och samtal från anhöriga via telefon, chatt eller liknande.

Utredningen föreslår att samtliga lagförslag ska träda i kraft den 1 januari 2026.