En man står på en scen och föreläser, en projektorskärm i bakgrunden
Västernorrland

Höstens föreläsningar

Publiceringsdatum: 07 oktober 2022

Höstens föreläsningar är digitala och man kan delta både på egen hand eller så träffas vi på Vuxenskolan i Härnösand, Kramfors, Sollefteå och Örnsköldsvik medan i Sundsvall träffas vi på Odd Fellows lokal.

Våra värdar från Parkinsonföreningen bjuder på fika.  Sen lyssnar vi tillsammans på föreläsning via storbilds-TV.  Man kan även ställa frågor och/eller komma med synpunkter till föreläsarna eftersom föreläsningen sker samtidigt och är interaktiv. Vi träffas på

Vuxenskolan

i Härnösand         Brunnshusgatan 6
i Kramfors           Limstagatan 9
i Sollefteå            Järnvägsgatan 18
i Örnsköldsvik      Centralesplanaden 18
i Sundsvall           Odd Fellows lokal Nytorget 4

Kommande föreläsningar

Torsdagen den 20 oktober klockan 14.00

Torsdagen den 17 november klockan 14.00

Publiceras under "Kommande aktiviteter".

Länk till föreläsningen

En Teamslänk mailas ut några dagar före föreläsningen om man vill ta del av föreläsningen på egen hand via dator eller telefon. Vi samarbetar med Studieförbundet Vuxenskolan.

Medlemsmötet den 15 september

Vid vårt medlemsmöte den 15 september kom mer än 40 medlemmar till Odd Fellows lokal i Sundsvall och ytterligare ca 30 personer deltog hemifrån eller hade samlats på Vuxenskolan i Sollefteå, Härnösand och Örnsköldsvik eftersom föreläsningen även direktsändes via länk. Alla hade möjlighet att ställa frågor och kommentera.

Fysioterapeut Helen Eriksson föreläste om fysioterapi vid Parkinsons sjukdom och om hur sjukdomen påverkar rörelseförmågan och hur vi kan försöka motverka de problem som Mr Parkinson ställer till. Helen har en gedigen kunskap och erfarenhet av Parkinsons sjukdom och hon berättade att det idag finns mera forskning om vilka träningsinsatser som ger resultat. De nya rönen tillämpas i, t.ex. balansträningsgrupper. Medlemmarna visade stor uppskattning av hennes föreläsning.