En rabatt med röda tulpaner
Östergötland

Bussresa till Söderköping

18 augusti 2022, kl 09:00-16:00
Söderköping

Många förknippar nog Söderköping med glass på Smultronstället och besök bland kanalområdets restaurang- och marknadsställen. Vi tänkte få lite inblick i stadens storhetstid som upphörde för fyrahundra år sedan.

Bussen avgår

Från Mjölby resecentrum klockan 09.00
Från Linköping Fjärrbussarna klockan 09.45
Från Norrköping resecentrum fjärrbussarna klockan 10.30

Första stopp

Första stopp blir Petersburg, som är en sport- och friluftsanläggning i Ramunderbergets naturreservat. Där finns vandringsleder av olika slag, varav en leder till utsiktsplatsen på Ramunderberget.  Det är cirka 1000 meters promenad för att ta sig dit. De sista 400 metrarna är måttlig uppförsbacke. Jag tror de flesta klarar vandringen upp, men för säkerhet skull kommer en eller två personbilar att vara tillgängliga för att skjutsa dom som tror det blir för ansträngande att gå.
Vi räknar med att komma till Petersburg klockan 11. För att underlätta vandringen kommer vi att ordna några tipsfrågor utmed vägen.
OBS! Viktigast av allt: Tag med eget förmiddagsfika!

Andra stopp

Vi åker ner till Brunnshotellet för lunch. Den serveras kklockan 13.30 och består av: Sallad och Wallenbergare. Kaffe med kaka.

Efter lunchen kommer en guide att ge en inblick i Söderköpings intressanta historia.

Hemfärd

Tidpunkt för hemfärden får vi avgöra på plats. Förmodligen framåt 16-tiden.

Kostnad

Kostnad:150:- /person. Avgiften kan med fördel sättas in på Parkinson Östergötlands konto Plusgiro 4069533-0. Kom bara ihåg att meddela namn vid betalningen.

Anmälan

Vi vill ha din anmälan senast 4:e augusti till Staffan Carlegrim telefon: 070-2101176, eller e-post: carlegrimstaffan@gmail.com eller Mitte Trygg, telefon: 0760-447749, eller e-post: mitte.trygg@boremail.com.

Kom ihåg att meddela om ni vill åka buss, påstigningsort, särskilda önskemål beträffande maten.