Medelpad

Höstens föreläsningar

Publiceringsdatum: 13 oktober 2022

Man kan delta i höstens föreläsningar på Parkinson Medelpads medlemsträffar. Föreläsningarna sänds även digitalt och man kan delta på egen telefon eller dator.

Man kan ställa frågor och/eller komma med synpunkter till föreläsarna eftersom föreläsningarna sker samtidigt och är interaktiva.

Var: Odd Fellows lokal, Nytorget 4 Sundsvall

När: 15 september, 20 oktober och 17 november.

Se program nedan under "Kommande aktiviteter."

En Teamslänk mailas ut några dagar före föreläsningen. Vi samarbetar med Studieförbundet Vuxenskolan.

Referat från medlemsmöte med föreläsning den 15 september 2022

Vid vårt medlemsmöte med  föreläsning den 15 september var det ca 30 personer som deltog hemifrån eller hade samlats på Vuxenskolan i Sollefteå, Härnösand och Örnsköldsvik och ca 40 medlemmar som samlats i Odd Fellows lokal i Sundsvall. Föreläsningen direktsändes via länk. Och alla hade möjlighet att ställa frågor och kommentera föreläsningen.

Fysioterapeut Helen Eriksson föreläste om fysioterapi vid Parkinsons sjukdom och om hur sjukdomen påverkar rörelseförmågan och hur vi kan försöka motverka de problem som Mr Parkinson ställer till. Helen har en gedigen kunskap och erfarenhet av Parkinsons sjukdom och hon berättade att det idag finns mera forskning om vilka träningsinsatser som ger resultat. De nya rönen tillämpas i, t.ex. balansträningsgrupper. Medlemmarna visade stor uppskattning av hennes föreläsning.

Vi bjöds på Maggans goda mackor och Ann-Marie hade bakat en mumsig kaka. Några gick hem men fina lotterivinster.