Gula tulpaner med blå bakgrund
Kronoberg

Anhörigvecka 3-7 oktober

Publiceringsdatum: 16 september 2022

Hjälper du någon som har svårt att klara vardagen på egen hand? Det kan vara på grund av långvarig sjukdom, funktionsvariation, ålderdom eller psykisk ohälsa. Anhörigveckan är till för dig.

Här kan du läsa om en del av det som händer under veckan. Hela programmet finns på Växjö kommuns hemsida.

Måndag 3 oktober

Galaxen, Växjö stadsbibliotek

Klockan 13.00 Invigning av anhörigveckan med mingel.
Klockan 14.00 Förvaltningschef Ewa Ekman, omsorgsförvaltningen, invigningstalar.
Klockan 14.20 Föreläsning: Anhörigas rättigheter

Föreläsning av Maria Nilsson som är doktorand vid Linnéuniversitet och verksam vid Nationellt kompetenscentrum anhöriga. Marias forskning är inriktad på hälsan hos äldre personer och deras anhöriga kopplat till välfärdsteknikens införande i äldreomsorg och hälso- och sjukvård för äldre.

Anmälan till föreläsningen: Via e-post till anhorigkonsulent@vaxjo.se senast 30 september

Möjlighet att träffa representanter från intresseorganisationer under eftermiddagen.

Ljungby

Klockan 14.00-16.00 Drop-in Café, på Åbrinken i Lagan, Värnamovägen 8.

Lessebo

Klockan 14.00-18.00 finns anhörigstödet i Hovmantorps Folkets hus för att svara på frågor samt bjuda på fika.

Tisdag 4 oktober

Galaxen, Växjö stadsbibliotek

Klockan 17.00-19.00 Föreläsning: Anhörig i ett hav av känslor - igenkänning och stöd när livet utmanar

När föreläsaren Maria Estling Vannestål väntade sitt fjärde barn drabbades hennes mamma av en demenssjukdom, och två av de fyra barnen har psykiatriska diagnoser. I sitt föredrag berättar Maria om egna och andras erfarenheter och presenterar ett smörgåsbord av idéer för hur vi kan bli mer hållbara som anhöriga och människor. Om vi ska orka finnas till för våra närstående behöver vi också ta hand om oss själva.
Anmälan: Via e-post till anhorigkonsulent@vaxjo.se senast 3 oktober

Möjlighet att träffa representanter från intresseorganisationer .

Torsdag 6 oktober

Klockan 12.00-14.00

Anhörigcafé på Lyckans café, Sommarvägen 3 i Växjö. Vi bjuder på landgång.

Klockan 13.30 Maten och måltidens betydelse

Föreläsning av Lisa Allvin, dietist i Växjö kommun.
Plats: Lyckans café, Sommarvägen 3 i Växjö
Anmälan: Via e-post till anhorigkonsulent@vaxjo.se senast 28 september Meddela då även behov av specialkost. Obs! Begränsat antal platser.

Fredag 7 oktober

Klockan 13.00-15.00
Att leva nära en person med psykisk ohälsa

En föreläsning om att främja psykisk hälsa ur ett anhörigperspektiv. Ingrid Lindholm, från Nationellt kompetenscentrum anhöriga kommer att ge konkreta tips och goda exempel på hur man kan göra som anhörig när man är nära någon som mår dåligt.
Plats: Galaxen, Växjö stadsbibliotek
Anmälan: Via e-post till anhorigkonsulent@vaxjo.se senast 5 oktober

Mer information om anhörigveckan och hela programmet finns på

Växjö kommuns hemsida.

Anhörigveckan arrangeras av Växjö kommun i samarbete med Linnéuniversitetet och Nationellt kompetenscentrum anhöriga (NKA).