Rinnande tillflöde till en sjö vid solnedgången
Västernorrland

Välkommen till Parkinson Härnösand-Kramfors-Sollefteå!

Parkinson Härnösand-Kramfors-Sollefteå är en lokalavdelning till länsföreningen Västernorrland.

Om vår förening

Föreningen möjliggör för oss parkinsondrabbade och våra anhöriga att träffas och utbyta erfarenheter. Vi ökar kunskapen om sjukdomen genom våra träffar dit experter av olika slag inbjuds. Föreningen arbetar för att tillvarata medlemmarnas intressen på det lokala planet.

Styrelsen för Parkinsonföreningen Härnösand - Kramfors - Sollefteå.

Till Parkinson Västernorrlands sida

Varmt välkommen att kontakta oss i styrelsen:

Lennart Moberg, ordförande
E-post: moberg.harnosand@gmail.com

Karin Taube, vice ordförande
E-post: karin.taube@live.se

Inger Lindh Sjöberg, sekreterare
E-post: ingerlindhsjoberg@gmail.com

Ulla Eliasson, kassör
E-post: ullaelia1@gmail.com

Anders Eriksson, ledamot
E-post: andersbrunnas@hotmail.com

Birgit Sehlin, ledamot
E-post: se-lind@hotmail.com

Håkan Tjernström, ledamot
E-post: kh.tjernstrom@hotmail.com

Birgit Degsell, ledamot-ersättare
E-post: birgit.degsell@gmail.com

"Hoppfull" dag i Västernorrland

I likhet med vad som skedde runt om i vårt land, torsdag  11 april, uppmärksammades självfallet även Parkinsondagen i Västernorrland, dels i Härnösand och dels i Sollefteå.

En rabatt med röda tulpaner

Världsparkinsondagen 11 april

Välkommen med till Internationella Parkinsondagen under temat ”Hopp för Parkinson”, torsdag den 11 april kl. 11.00 – 16.30. Det blir föreläsningar och dialogträff med inbjudna gäster.

Medlemsmöte med våfflor

Vid vår förenings medlemsmöte 25 mars slog vi verkligen "klackarna i taket!" Vi lärde oss att Elvis och Sven-Ingvars är viktiga verktyg i rehabiliteringsprocessen.

Parkinsondagar på Österåsens den 21-22 maj - platser kvar!

Österåsen är inte experter på Parkinsons sjukdom men de är vana att stötta människor som hamnar i en helt ny livssituation med ovisshet om framtiden och den stress och frustration som detta innebär. Parkinson Västernorrland har tillsammans med Österåsen tagit fram ett program för personer med Parkinsons sjukdom och deras anhöriga.

Välkommen till medlemsmöte!

Varmt välkommen till april månads medlemsmöte! Vi möts måndag 29 april kl. 13.00, Anhörigcenter, Köpmangatan 12 i Härnösand.

Frukt och grönsaker i en trälåda

Bra mat för personer med Parkinson

Bra mat för parkinsonsjuka var temat vid vårt senaste medlemsmöte, måndag 26 februari.

Nytt verksamhetsår och ny styrelse

Utifrån vårt genomförda årsmöte, 2024-01-29 sammanträffade den nyvalda styrelsen samma dag för ett konstituerande sammanträde!

Parkinsonföreningens förebyggande hälsoaktiviteter!

Nytt år - "nya tag" med fokus på förebyggande hälsoinsatser! Sedan tidigare bedriver vi i vår förening - ofta i samverkan med andra organisationer - ett flertal förebyggande hälsoinsatser. Varmt välkommen att läsa mer om aktiviteterna och ta gärna kontakt med oss om du har frågor!

En grupp glada människor sitter i en grönskande park

Välkommen till Anhöriggruppen!

Som anhörig till en närstående med exempelvis diagnosen Parkinson är du hjärtligt välkommen att delta i den anhöriggrupp som möts på Anhörigcenter, Köpmangatan 12 i Härnösand.

Välbesökt årsmöte med bubbel, tårta och "promovering"

Vår förenings välbesökta årsmöte för verksamhetsåret 2023 genomfördes måndag 29 januari på vår numera "sedvanliga" mötesplats, Anhörigcenter i Härnösand.

Utbildning av informatörer i Västernorrland

Har vi chans på Er... var den frågeställning vi blev inspirerade att ställa av våra engagerade kursledare Karin Höiby och Mona Creutziger vid upptaktsträffen, fredag 2 februari för oss blivande informatörer i  Västernorrlands län vad avser Parkinsons sjukdom.

Möte med lyssnande politiker från Region Västernorrland.

Vid ett intressant möte 29 november med företrädare för de tre majoritetspartierna i Hälso- och Sjukvårdsnämnden - (s), (m) och (Sjukv. partiet) -  i Region Västernorrland gavs en heltäckande bild över hur parkinsonvården fungerar i vårt - Region Västernorrland - såväl ris som ros!

En person som tränar boxning framför tv:n

Digital boxningsträning i grupp

Välkommen att delta i Parkinsonboxning - digitalt/"på hemmaplan!" Tag del av denna glädjande nyhet från PD Boxningsträning! Se nedan! Och Du/NI! Nu har Du/Ni chansen att testa denna evidensbaserade träningsmetod! Styrelsen

En kvinna sitter på en parkbänk och tittar bort

Mera LIV = lugnt inre välmående

Välkommen till Mera LIV = lugnt inre välmående! LIV är till för dig med hjärntrötthet, som drabbats av stroke eller har Parkinsons sjukdom samt anhöriga. LIV har en timmes avstressande program varje fredag mellan klockan 11.00-12.00.

Kommande aktiviteter

• Härnösand-Kramfors-Sollefteå

Årsmöte HSO Härnösand

23 april 2024, kl 18:00-20:30

Vänner i Parkinsonföreningen! Vi i vår förening är i vår tur medlemmar i HSO Funktionsrätt Härnösand! Välkommen att komma med till denna "Helkväll i Hälsans tecken!"

Aktuellt i vår förening

• Västernorrland

"Hoppfull" dag i Västernorrland

• Härnösand-Kramfors-Sollefteå

Ai påverkar vården!

Vad vet Du om Ai? Sannolikt mycket säger en del emedan en del av oss måhända säger: Ai berör inte mig!

Bli medlem

Hos förbundet och våra föreningar får du råd och tips samt utbildning om sjukdomen, om mediciner och behandlingsprinciper som är viktiga för dig i ditt fortsatta samarbete med vården.

Bli medlem

Flera människors händer lagda på varandra

Stöd oss

Du kan stödja vår verksamhet på olika sätt. Du kan ge en gåva och du kan bli medlem i förbundet.

Ge en gåva