Härnösand-Kramfors-Sollefteå

Tar i med hårdhandskarna mot Parkinson

Publiceringsdatum: 26 september 2022

Boxning ses ofta som en livsstil. Boxning kan även vara ett sätt att upprätthålla sin vanliga livsstil. Tidningen Yippie´s sportredaktör besökte nyligen parkinsonföreningen i Härnösand under ett träningspass i boxningslokalen i Landgrenhallen. Text och foto: Jens Näsman

Prick på klockslaget 17.00 välkomnades undertecknad av föreningens ordförande Lennart Moberg.

– Hjärtligt välkommen. Vi har bara ett problem. Vi kommer inte in i lokalen. Är du bra på lås?

Några minuter senare hade jag löst hur dörren skulle hållas för att cylindern skulle kunna gå att vridas. Just en dörröppning var en väldigt passande inledning på reportaget kom jag på i efterhand. Att öppna en mängd olika dörrar är precis vad lokalföreningen Parkinson Härnösand/Kramfors/Sollefteå arbetar för.

– Utan att bli för politisk i denna stund så går det inte att komma ifrån att det finns mycket mer att önska från regionens håll för oss parkinsonsjuka. Vi har till exempel tidigare haft möjlighet till att ha en träningsgrupp i Rehab:s gamla lokaler, men nu erbjuds den möjligheten bara i Sundsvall.

– Nej, vi får helt enkelt själva se till att vi får intäkter som täcker kostnaderna för det vi vill göra. Just det här med boxning var det många som uttryckte uppskattning för i våras… och tack vare att Miriam Viklund kunde vara vår ledare även i höst är vi nu här igen, berättar Lennart Moberg.

– Vad är det i boxningen som passar så bra?

– All sorts rörlighetsträning är förstås bra, men det är ofta själva muskelkraften som blir problemet för oss med Parkinson. Att då få ta på sig handskar och slå på en hängande säck är precis vad man behöver, säger Lennart och han får medhåll från de övriga sju deltagarna som kom på höstupptakten.

Personer som tränar boxning

För de flesta av dem var det ett synbart kärt återseende då de fick dra på sig boxningshandskarna igen.

För någon annan var det premiär.

– Det spelar ingen roll vad man klarar eller inte. Man gör så gott man kan – och det är alltid gott nog, konstaterar Lennart.

Yippies utsände kunde dock tydligt se att det var tur för de manliga deltagarna att det inte handlade om riktiga matcher. En del av damerna på plats hade riktigt bra ”nyp i nävarna!

Håkan Tjernström boxningstränar

Lennart Moberg: – Parkinsonföreningen Härnösand arbetar för att tillvarata medlemmarnas intressen på det lokala planet. Den möjliggör för oss parkinsondrabbade och våra anhöriga att träffas och utbyta erfarenheter. Vi ökar kunskapen om sjukdomen genom våra träffar dit experter av olika slag bjuds in.

Artikeln är återpublicerad med tillstånd av Jens Näsman.