En kvinna sitter på en parkbänk och tittar bort
Härnösand-Kramfors-Sollefteå

Mera LIV = lugnt inre välmående

Välkommen till Mera LIV = lugnt inre välmående! LIV är till för dig med hjärntrötthet, som drabbats av stroke eller har Parkinsons sjukdom samt anhöriga. LIV har en timmes avstressande program varje fredag mellan klockan 11.00-12.00.

Parkinsonföreningen bjuder in till Mera Liv- Lugnt Inre Välmående

Behöver du sänka din stressnivå så är detta något för dig.

Många personer med Parkinsons sjukdom berättar att de blivit mera stresskänsliga. LiV är en blandning av olika asiatiska avslappningsövningar, yoga, hikari m.m. Det är enkla övningar som man kan göra sittande framför datorn i hemmet.

Varje fredag klockan 11.00 – 12.00 under hela höstterminen

Övningarna syftar till att uppnå ett inre stressbefriat lugn och motverka hjärntrötthet för både personer med Parkinson och anhöriga.

Vi får delta utan kostnad i Projekt Mer LIV:s webbsändningar.

Du deltar på egen hand genom att ladda du ner programmet Zoom och använder sedan följande länk https://us06web.zoom.us/j/83665732667

Mötas i grupp

I det fall Du/Ni hellre vill mötas i grupp - välkommen då att höra av Dig/Er till Lennart Moberg, tel. 070/19 16 875

Läs mer om LIV

Här finns mer information om de digitala passen med LIV

Välkommen att få en stunds avstressning!

Parkinson Västernorrlands Styrelse

Så här kopplar du upp dig

Så här kopplar du upp dig i det digitala video och audio verktyget Zoom:

Våra digitala LIV pass äger rum i verktyget Zoom. Vårt gemensamma mötesrum når du via länken i ovan. För att kunna delta i passet behöver du ha tillgång till följande:

Antingen:

En dator med fungerande högtalare och mikrofon, och gärna en webbkamera. Högtalare och mikrofon finns ofta inbyggda i moderna datorer, och i de flesta bärbara datorer finns även inbyggd webbkamera.

..eller:

En smart telefon (t.ex. iPhone, Android, Fairphone) eller en surfplatta.

Om du tänker använda dator

Klicka på länken och öppna i google chroome, join from ur browser, Skriv ditt namn och join. Det bästa är att ha applikationen installerad på din dator, speciellt på en Mac om du har programmet installerat på din dator får du frågan om du vill öppna mötet i zoom, välj då Tillåt. (Programmet kan du ladda ner på: zoom.us/download obs innan mötet).

Om du tänker använda smart telefon eller surfplatta:

Gå till den app-butik som finns på din telefon eller platta, t.ex.
“Appstore” eller “Google Play”.

Sök efter appen som heter ”ZOOM cloud meetings”.

Ladda ned den. När du laddat ned appen så öppnar du den och trycker på ”Sign up” för att skapa ett gratiskonto. När du använder platta/telefon är det viktigt att hålla den stilla under mötet.

Nu är du redo att börja mötas via Zoom.

När det är dags för passet så klickar du på möteslänken.

Då öppnas applikationen, i datorn eller i telefonen/plattan, och du är inne i mötesrummet. Det kan komma lite frågor om du vill ”öppna Zoom”, ”join with computer audio” etc. Alla sådana frågor svarar du JA på.

Logga in en stund innan passet. När du kommit in i mötet så stäng av/muta din mikrofon. Din mikrofon ska vara avstängd under hela passet förutom när du ska prata för att det inte ska bli några störningar