Härnösand-Kramfors-Sollefteå

Medlemsmöte med Surströmming

Publiceringsdatum: 26 september 2022

Måndagen den 29 augusti samlades vi, ett 20-tal medlemmar i Parkinsonföreningen Härnösand - Kramfors - Sollefteå för höstterminens första medlemsmöte!

Och vad passar allra bäst i just dessa tider? Ja, att kombinera detta vårt medlemsmöte med servering av Surströmming!

Inledningsvis skall omnämnas att genomförandet av vår "Surströmmingsskiva" delvis "hängt i luften!" Absolut inte på grund av medlemmarnas ointresse att delta utan på bristen, tillgången till just surströmming.

Men skam den som ger sig....

Efter idogt letande i detaljhandeln hade vi lyckan att  "komma över" två sorters surströmming. Dels Kallax och dels Röda Ulven, som innebar att vi kunde samlas för att avnjuta denna ädla norrländska raritet. Och för de som inte valde surströmming återfanns två alternativa rätter - dels, köttbullar och dels, sill.

Efter inledning- och välkomnande av föreningens ordförande Lennart Moberg påbörjades vår måltid. I sanningens namn hade en del av gästerna redan då påbörjat festmåltiden som givetvis intogs  på norrländskt vis det vill säga med hårt- och/eller mjukt tunnbröd - vid val av just hårt tunnbröd kan det vara klokt att välja två!! tunnbröd - allt för att motverka att man som gäst får allt det goda  i knät!! -  med ett tunt lager extrasaltat smör, finfördelad norrlandspotatis, finhackad röd lök, finfördelad surströmming "toppad" med fräscha tomatbitar och som "grädde på moset", ett par mindre klickar med gräddfil. ( Creme fraiche går ochså bra! )

Valfri dryck serverades som vid vår fest avsåg lättöl, ramlösa, alkoholfri äppelcider resp. vatten!

När väl surströmmingen respektive köttbullarna och/eller sillen avnjutits tog Jarmo Nykyri vid som vid valet av sånger lockade med oss i en finstämd allsång. Riktigt fin skönsång fyllde Klockargården i Säbrå strax utanför Härnösand!

Därefter följde information om höstens aktiviteter som uppmaning att återkommande "kolla in" vår hemsida, medlemsmöten sista måndag i varje månad, uppstart av Parkinsonboxningen respektivet planering av särskild träningsgrupp i bassäng.

Och givetvis serverades kaffe "toppat" med Margit Wiklunds hembakade marängkaka innehållande bär som hallon- såväl som röda vinbär! Mums!

Avslutningsvis tackade föreningens ordförande alla och envar vilka mött upp och inte minst, Barbro Marklund, Birgit Sehlin och Margit Wiklund vilka förtjänstfullt ordnat vår fest - årets surströmmingsskiva!

Lennart Moberg