Härnösand-Kramfors-Sollefteå

Logoped Lina Ovemar besökte oss

Publiceringsdatum: 21 december 2022

Återigen hade vi medlemmar i Parkinsonföreningen Härnösand - Kramfors - Sollefteå - förmånen att få träffas för medlemsmöte. Vi möts vanligtvis sista måndagen i varje månad med mötesplats: Anhörigcenter, Köpmangatan 12 i Härnösand.

Lärorikt- och välbesökt medlemsmöte i Härnösand!

Dagens gäst - logoped Lina Ovemar från Länssjukhuset i Sundsvall - inledde vår gemenskap efter att jag, Lennart Moberg -  föreningens ordförande  hälsat välkommen och var- och en getts möjlighet att presentera sig.

Lina Ovemar utgick från "dagens  nyckelord" rösten- och talet men fokuserade också på sväljfunktionen. Vad gäller rösten gav Lina såväl faktakunskap samt tog oss med i  praktiska övningar och nämnde också om  en eventuell förestående träningsgrupp med fokus på just röst-, tal- respektive sväljfunktion. Men mer om just detta inpå det nya året...

Tag gärna del av presentation med fokus på "Röst, tal och sväljning"!

Avslutningsvis överlämnades en bukett  rosor till Lina för hennes mycket värdefulla medverkan parat med varma applåder!

Efter  information vad avser pågående respektive förestående aktiviteter som Bassängträning, Boxning, Gå fotboll, Mera Liv" resp. Stavgång avnjöts ett underbart gott fika!

Stort, stort tack till Margit Wiklund för ett fantastiskt gott fika!l

Medlemmar runt ett konferensbord

Punkten "En titt i kikaren" innehöll framförallt dialog  med Anhörigkonsulent Barbro Jansson om tänkbara  teman vid vårterminens medlemsmöten som "traditionsenligt" även under vårterminen 2023 kommer att genomföras, sista måndagen i varje månad. Här kan exempelvis tänkbara teman som medverkan av apotekare/farmaceut, dietist, neurolog, gruppträning med logoped resp. information om hemtjänst omnämnas.

Stort, stort tack till Barbro för allt stöd- och all hjälp Du ger till oss i vår förening!

Vidare berördes föreningens förestående Årsmöte som sker måndag 2023-01-30 kl. 14.00 på Anhörigcenter, Köpmangatan 12 i Härnösand. I detta sammanhang berördes vikten av att nya medlemmar till Styrelsen kan rekryteras! Däribland en kassör!

Kopplat till dagens nyckelord rösten, talet men också sväljfunktionen tog "vår" Jarmo Nykyri vid! Jarmo fortsatte därmed på samma tema som vår gäst Lina Ovemar med ett flertal övningar samt finstämd adventsmusik- och "körsång" som "Låt mig få tända ett ljus", "Nu tändas tusen juleljus" resp. "Stilla natt, heliga natt!" Ja, ni förstår - det rådde julstämning redan nu i "vår" mysiga lokal, Anhörigcenter på Köpmangatan 12 i Härnösand!

Stort, stort tack till Dig Jarmo!

Sist men inte minst gavs information om viktiga händelser - i närtid!

Här omnämndes föreningen Julavslutning, måndag 2022-12-12 kl. 14.00 resp. Julkaffe på HSO, torsdag  2022-12-15 kl. 12.00!

Se särskild information härom på vår hemsida!

Och redan nu omnämndes föreningens tänkta arrangemang på Parkinsondagen, tisdag 2023-04-11 från kl. 12.00 under temat "Ett steg för Parkinson" med bland annat samling på torget, promenad runt Nattviken och efterföljande dialogträff på Anhörigcenter, Köpmangatan 12!

Men nu närmast Julfesten, måndag 2022-12-12 kl. 14.00! Varmt välkommen med Din/Er anmälan hälsar Styrelsen!

Text: Lennart Moberg.

Medlemmar runt ett konferensbord