Härnösand-Kramfors-Sollefteå

Inspirerande medlemsmöte i Sollefteå

Publiceringsdatum: 13 oktober 2022

Parkinsonföreningen Härnösand - Kramfors - Sollefteå genomförde i dagarna, i samverkan med Parkinsonföreningen Västernorrland, ett inspirerande medlemsmöte i Sollefteå. Vi möttes i Studieförbundet Vuxenskolans mysiga lokaler inrymda i "kulturhuset" Majoren.

Inspirerande medverkan stod Jarmo Nykyri och Gunnel Granström för.

Gunnel Granström och Jarmo Nykyri

Jarmo Nykyri som har  lång erfarenhet av att arbeta med personer med olika former av funktionsvariation  fokuserade  på röst/tal - ton(-er) - rörelse vilket  han, genom konkreta och roliga!! övningar,  "fick igång oss!" Avslutningsvis tog Jarmo oss med i allsång där han genom  sitt fenomenala gitarrspel/-ackompanjemang fick hela rummet att bli magiskt fyllt av texten  "Du är det finaste jag vet!"

Ett bord med kaffekoppar och smörgåsar

Efter ett underbart gott fika "toppat" av Inger Lind-Sjöbergs MYCKET goda äppelkaka med vaniljsås, stort tack Inger ! - tog Gunnel Granström vid med fokus på det angelägna temat  "Stresshantering - för balans i livet".

Gunnel som har lång erfarenhet av att arbeta med livsstilsfrågor, individer- såväl som grupper inom bl a företagshälsovård och nu senast vid Österåsens Hälsohem, gav oss en bred exposé över sakområden som:

- vad är stress, egentligen?

- vad stressar mig själv?

- när blir jag stressad?

- men samtidigt, vad ger mig energi- resp. vad tar energi från mig?

Gunnel som under lång tid arbetat  med KBT (Kognitiv Beteende Terapi) som hon skämtsamt "döpte om" till "Komma på Bra Tankar" gav oss vidare ett flertal "verktyg" som  vi -  i det dagliga livet - kan tillvarata, allt för att skapa balans i livet!

Efter att våra gäster avtackats gav Mona Creutziger, ordförande i Parkinson Västernorrland  en kort information om Parkinson Västernorrlands  verksamhetsinriktning varefter dialog följde om hur vi går vidare!

Kontentan är att föreningens medlemmar i Kramfors-/Sollefteåområdet kommer att mötas igen, redan under innevarande höst!

Stort, stort tack till alla & envar vilka deltog vid detta vårt inspirerande medlemsmöte!

Text: Lennart Moberg

Foto: Mona Creutziger