Gotland

Fikaträff i det gröna

Publiceringsdatum: 03 juni 2022

Onsdag 1 juni klockan två började de droppa in, parkinsonvännerna. Inte ens det hotfulla mörka molnet kunde hindra dem. Nu skulle vi träffas och dricka kaffe tillsammans.

Hela sjutton stycken blev vi. Mycket glädjande. Kanske ska det vara enkla arrangemang utan krusiduller. Från Vallevikeni i norr till Stånga i söder kom man för att träffas.

Och det fanns mycket att prata om så samtalen flödade. Man vill ju kunna prata med andra parkinsonsjuka om deras erfarenheter. Men också om ditt och datt. På Langska husets övervåning pågick en konstutställning och där hade vår ordförande, strax före kl. två, stött på en trubadur. Lennart grep tillfället i flykten och frågade om trubaduren kunde dra en trudelutt för oss där ute vid kaffet. Det kunde han. Således fick vi njuta av sång och gitarrspel till kaffet.

Men när molnet skickade några hotfulla regndroppar fann vi för gott att sakteliga avsluta kaffestunden. Somliga gick upp för att besöka konstutställningen medan andra dröjde sig kvar. En stolt ordförande kunde glädja sig åt ett lyckat och förhållandevis välbesökt arrangemang.

Text och foto: Stig Skallak